Endiselt sõitvad maailma vanimad reisilennukid - kas oled mõnega neist lennanud?

Johanna Vahuri
, Reisile.ee toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Lennuk
Lennuk Foto: Vida Press

Sageli eelistatakse lennata uute lennukitega, sest need paistavad turvalised, kuid tegelikult on taevalaotuses ka ohtralt aastakümneid vanu masinaid.

1970. aastal tegi oma esmalennu Air California ridades Boeing 737-200 seeriakoodiga 20335. Kuigi sellest ajast on möödas peaaegu 50 aastat ning isegi see lennufirma on vahepeal pankrotti läinud, lendab täpselt sama Boeing veel endiselt, vahendab Telegraph.

Tänaseks on lennuk leidnud tee Airfast Indonesia ridadesse. Veel vahepeal on lennuk jõudnud teenida Aloha Airlinesi, PSA, Braniffi ja American Airlinesi ridades. Kuid Juba 1991. aastast on lennuki kodujaamaks olnud Indoneesia linn Tangerang.

Siiski ei ole vanade lennukitega lendamine kuidagi ohtlikum, kui uutega. «Reisilennukid on ehitatud nii, et nad kestaksid sisuliselt igavesti, mis on ka nende kalli hinna põhjuseks,» sõnas lennundusekspert ja piloot Patrick Smith.

«Tavapäraselt ei kasuta küll keegi lennukeid kauem kui 25 aastat,» lisas ta. Järjest kasvav vanus toob endaga kaasa ka üha rangemad kontrollid. Lennukite ehitamise tehnoloogia muutub samuti kiiresti, mistõttu on vanad lennukid lihtsalt aegunud, kuid endiselt turvalised.

Indoneesial on aga turvalisusega veidi keerulisem ajalugu. Alates 2001. aastast on Indoneesias juhtunud 45 lennuõnnetust, mis on lõppenud surmaga. Turvalisuskaalutlustel ei ole seega ka 55 riigi lennufirmat lubatud Euroopa õhuruumi. Airfast Indonesia on aga nende seitsme hulgas, kes ka meie kohal lennata tohivad.

Sadadest lennukitest, mis 1970. aastal ehitati, ei ole kõrvale lükatud veel ainult üks lennuk, mida kasutavad hetkel Iraani õhujõud. Vanuselt teine reisilennuk on Boeing 737, mida kasutab Interair South Africa. See lennuk ehitati 1972. aastal Cameroon Airlinesi jaoks, mis on samuti tänaseks pankrotti läinud.

Kümme kõige vanemat lennukit, mis endiselt reisijaid veavad:

  1. PK-OCG Airfast Indonesia (Boeing 737) - 25.05.1970
  2. ZS-IJJ Interair South Africa (Boeing 737) - 28.09.1972
  3. 5Y-CGV Transafrican Air (Boeing 737) - 3.11.1975
  4. EP-SHB Saha Airlines (Boeing 747) - 22.12.1977
  5. YV502T Venezolana (Boeing 737) - 12.04.1978
  6. EP-CQA Caspian Airlines (Boeing 747) - 29.09.1978
  7. XA-UHZ EasySky Airlines (Boeing 737) - 7.08.1979
  8. C-GAIG Air Inuit (Boeing 737) - 28.09.1979
  9. 4L-NAL Georgian Star International (Boeing 737) - 21.03.1980
  10. EP-IBS Iran Air (Airbus A300) - 16.04.1980

Suure tõenäosusega ei satu Euroopa reisisellid kuigi tihti nende lennufirmadega lendama. Kuid vanasid lennukeid leidub meile ka oluliselt lähemal. Suurtest tegijatest on üsnagi vanad lennukid Deltal, American Airlinesil ja British Airwaysil.

Delta 860 pealise lennukipargi keskmine vanus on 17 aastat. Neil on üks 30-aastane Boeing 747 ja hulgaliselt sama vanasid McDonnel Douglas MD-80 lennukeid. American Airlinesil on samuti vanu MD-80 lennukeid, millest vanim toimetati kohale juba 1986. aastal. British Airwaysi vanim lennuk on Boeing 747, mis anti lennufirmale üle 1990. aastal.

Teades lennukite registrikoode on lihtne FlightRadar24 lehelt kontrollida, milliseid liine need lennukid tavapäraselt teenindavad. Delta vanim lennuk koodiga N904DL lendab sageli välja Atlantast ning veab reisijaid mõnda teise Ühendriikide linna. British Airwaysi lennuk G-BNLK asub peagi teele Chicagost Londonisse ja juba seejärel sõidab ta Mehhiko pealinna. American Airlinesi vanim lennuk N424AA lendab peamiselt aga Chicago vahet.

Vanima lennuki andmed:

  • Mudel: Boeing 737
  • Lennufirma: Airfast Indonesia
  • Vanus: 46,8 aastat
  • Mahutavus: 139
  • Esimene lend: 25.05.1970
  • Esimene lennufirma: Air California
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles